Info (30) Crazyyyyy (25) Funny (19) General story (19) 4SABAH (15) cUTE (6) Reviews (1)

April 21, 2013

keadilan dalam kebebasan media menjelang pilihan raya?

"Kebebasan media atau kebebasan akhbar adalah satu asas penting dalam Negara Demokrasi. Kebebasan dalam erti kata lain adalah keupayaaan sesebuah akhbar menyampaikan maklumat atau suara hati masyarakat tanpa sebarang kawalan atau pengaruh pihak pihak tertentu secara langsung atau tidak langsung, terutama Kerajaan."

                           Inilah rangking Malaysia dalam indeks kebebasan media tahun 2012

Sumber: Freedomhouse.org
 

Walaupun wujudnya Facebook,blogs dan maklumat-maklumat dari Google/Yahoo... kekuatan kuasa media Akhbar Harian masih lagi kuat. Metro, Berita Harian. Daily express ( Sabah) dan banyak lagi masih menjadi nadi utama rakyat mencari maklumat dan berita terkini yang dianggap menceritakan hal-hal sebenar. 


Namun kebebasan akhbar masih sangat mengecewakan, contohnya Harian Metro edisi Sabah  50-60% cerita mengenai Barisan National dan keburukan pembangkang  ( fakta bukan emosi) dan akhbar lain pun sama. Adakah akhbar-akhbar popular ini milik kerajaan atau bersifat umum?? Maka terpaksalah pembangkang mengeluarkan akhbar sendiri itu pun bukan dalam jumlah yang banyak.

Hal ini ditambah lagi dengan iklan-iklan setiap jam di Tv1, Tv2 dan beberapa saluaran Astro SIAP ADA LAGU-LAGU YANG DINANYIKAN OLEH BEBERAPA ARTIS MALAYSIA!!! kaya parti  BN ni...tp adakah mengunakan duit parti atau Negara??? dan yang paling lucu memberi peluang kepada pembangkang menghurai manifesto di RTM selama 10 MINIT?? PADAHAL MANIFESTO BN BERJAM-JAM DIBERIKAN??? Ini seperti pertandingan membaca..... cukupkah 10 minit untuk menjelaskan manifesto sesebuah parti?? jika hal ini diketahui oleh Negara lain malu kita...

Amalkanlah keadilan dalam media!!! biar rakyat dapat menilai









1 comments:

Anonymous said...

ini budaya Dr M!!!

Popular Posts

 
Copyright © 2011. 27 September . All Rights Reserved
Home | Company Info | Contact Us | Privacy policy | Term of use | Widget | Site map
Design by Herdiansyah . Published by Borneo Templates